vardagsfrenesi

söndag, april 09, 2006

Superstitious

Det där med helger är lite märkligt nu faktiskt. Jag minns en tid när man levde uteslutande för helgen, när man jobbade hela veckan bara för att det skulle bli fredag så att man kunde gå ut och tävla med dryckesbröderna om vem som kunde göra bort sig mest.

Jag förlorade nästan alltid. Jag har en kompis som lyckas med de mest makabra saker. Blir han inte rånad, raggar upp någon som luktar lite unket eller tar springnotor från taxibilar så glömmer han kortet i baren eller hamnar på märkliga efterfester med märkliga människor på märkliga Hisingen.

Så är det inte längre. Inte för mig alltså. Jag lever lite varje dag istället för att leva så mycket att jag inte minns helgerna efteråt.

Igår hade jag och Doris ett litet jubileum. Åt fin middag på fin restaurang och ägnade oss åt varandra (och ganska mycket åt den extremt tydligt homosexuella servitören och killen med världens bästa jobb: pepprare. Tänk själv att gå omkring med en meter pepparkvarn och peppra mat hela dagarna. Undrar om han får provision?)

Annars har jag mest spelat gitarr. Det var länge sen jag plockade fram den gröna faran och smekte fram hårdrockssolon. Idag har jag lärt mig solot från Europes Superstition. Det kan vara ett av de bästa gitarrsolona någonsin. Vem vet. Nu kräver min kropp pasta. Det blir mycket pasta när man tränar, men mer om det en annan dag.

10 Kommentarer:

  • Bästa gitarrsolot någonsin ÄR andra solot i Comfortably Numb av Pink Floyd framfört live på plattan Pulse. David Gilmours känsla är helt breath taking.
    Sen om Superstition är nummer två kan man ju diskutera även om det i min värld är Highway Star av Deep Purple från Made In Japan som ligger där :)

    Av Anonymous Anonym, at 10:18 em  

  • Kjell "Kee Marcello" Hilding Lövbom är den mest underskattade gitarristen i hela världen...

    haha kanske inte, men jag håller med dig om Såväl Purple som Floyd...även om jag håller Steve "svaj" Vai högre än alla andra yxhjältar.

    Av Blogger oscar, at 10:23 em  

  • Själv har jag lite svårt för Steve Vai...Joe Satriani lika så.
    Några rekomendationer om man vill höra bra gitarrlir:
    Eric Johnsson
    Robben Ford
    Stevie Ray Vaughan
    Steve Lukather

    Sen kan jag tillsist även starkt rekomendera David Gilmores nyaste solo-platta "On An Island". Låter ganska mycket Floyd, förbannat bra med andra ord!

    Av Anonymous Anonym, at 6:47 em  

  • Har faktiskt skivor med alla du rekommenderar....

    Kan hålla med om att Vai´s och Satriani´s soloskivor kan vara lite svårsmälta, men deras inhopp hos andra artister har ofta varit väldigt bra, t.ex Vai med Whitesnake och inte att förglömma Ralph "karate kid" Macchio-filmen Crossroads.


    Saknar Steve Morse i listan, nu när vi ändå var inne på Purple igår. Och naturligtvis "Ia" Eklund......

    Av Blogger oscar, at 6:57 em  

  • Steve Morse...mja...njae...
    Har aldrig riktigt fastnat för honom. Dels låter han skit i Purple och har inte alls samma känsla som Blackmore och dels gillar jag inte hans solo-grejer.
    Men men, man kan inte gilla alla gitarrister :)

    Av Anonymous Anonym, at 8:37 em  

  • jag håller på dregen :)

    Av Blogger mr kuuk, at 11:22 em  

  • Mr kukk.....ja men så är du ju från avskumsavkroken också....det är väl nästan elakt att inte hålla på hemmahjältarna ditt eländiga Nässjöpatrask

    Av Blogger oscar, at 11:30 em  

  • haha, dregen är min homie. men om jag ska vara seriös så kommer jag alltid hålla tony iommi högst. han e väl inte så mycket onani-gitarrist, men han har ju andra kvalitéer. därmed basta.

    Av Blogger mr kuuk, at 11:35 em  

  • ja och plastfingertoppar, det är nästan lika "creddigt" som Django Reinhardt

    Av Blogger oscar, at 11:46 em  

  • Iommi är inte att leka med.
    Sabbath live i globen förra sommaren var helt enormt!
    Han har också vett nog att hålla igen för låtens bästa.

    Av Anonymous Anonym, at 11:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se