vardagsfrenesi

fredag, mars 31, 2006

Ekonomi vs Oscar

Har börjat inse att ekonomi inte enbart är ett ämne som jag läser på handels, det är något som påverkar mig hela tiden. Det är dessutom ett något ambivalent förhållande.

Jag gillar ekonomi och ekonomin gillar mig ibland. Problemet är att jag alltid har haft en viss fallenhet för att ägna somliga i ekonomifamiljen större del av min uppmärksamhet än andra och detta ger inte alltid ett gott förhållande till de negligerade familjemedlemmarna.

Ex: kassa 1910 som är mina tillgångar. Dessa ökar varje månad (på debetsidan för ekonominördar) för att sedan genast minska genom insättning i andra kassor. De andra kassorna, sett ur ett närsynt perspektiv, är inte mina. Jag har förvisso en kassa som heter sparkontot, men där gapar tomhet och tystnad för det mesta. Jag gillar alltså inte kassan lika mycket som jag gillar:

Andras ekonomiska system. Exempelvis verkar det som att jag gillar matbutiker, restauranger, ölhak och en uppsjö andra intressenter. I och med att dessa, får vi förutsätta, betalar såväl skatt som moms för sin omsättning bidrar jag även till nationalekonomin och får således tillbaka pengar genom att man bygger vägar som jag kan gå på och lyktor som lyser upp min väg.

Frågan är bara varför jag gillar andra mer än mig själv? Det kan ju vara så att jag är en sann altruist som älskar och vill hjälpa er alla. Därför tycker jag att ni ska tacka mig några gånger om dagen när vattnet rinner ur kranen hemma, eller när ni går på en asfalterad väg eller liknande. För jag har ju faktiskt hjälpt till att betala en rätt stor del av det där.

För övrigt tycker jag att det är trevligt att Skatteverket har bestämt sig för att ge tillbaka lite av de pengar som de hållit gisslan. Tack Skatteverket för att jag får tillbaka mina pengar, men kan jag inte få lite till så att jag kan unna nationalekonomin lite extra inkomster? Jag lovar, jag ska inte spara något.

1 Kommentarer:

  • God damd, vilken flashback! Konto 1910 var det första jag lärde mig på Bokföringskursen. Och visst tycker jag att skatteverket borde gynna oss lite mera så att vi kan gynna de motsatta kontona lite mera.

    (I morrn smäller det, glöm inte! :)

    Hej från flyttlasset!

    Av Blogger ajja, at 4:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se