vardagsfrenesi

torsdag, november 23, 2006

Perceptionsstörning

I och med att jag häromdagen laddade ner 30 Beatlesskivor, lagligt förstås, blev jag åter påmind om en störning i min varseblivning jag haft under en rätt lång tid.

Det är lite märkligt det där med felhörningar ibland. Det kan bli så fel, jag vet ju till exempel att Jimi Hendrix sjunger ´scuse me while I kiss the sky, men ändå låter det mer som `scuse me while I kiss this guy. Eller som en vän som trodde att Iron Maidenlåten Can I play with Madness hette Can I play with Matches, det kan ju som sagt bli lite fel. Å andra sidan kanske han var en predisponerad mordbrännare, vem vet.

Hursomhelst är min felhörning när det gäller den aktuella Beatleslåten kanske det handlar om en återspegling av mina undermedvetna stereotyper.

Desmond takes a Trolly to the Jewellers store, buys a twenty carat golden ring blir Desmond takes a Trolly to the Jew next door....

Kanske säljer alla judar diamantringar hemifrån. Kanske inte.

4 Kommentarer:

  • Ah! Jag anar ett mönster här. Kanske lyssnades det samtidigt på Europe's gamla dänga There's a fire downtown som Maiden's Can I play with matches? Vilken kom först egentligen? Hönan eller ägget?

    Av Blogger k, at 7:18 em  

  • Tänk ifall juvelerarbutiken ägs av en jude?! Då funkar ju båda två, om vi antar att Desmond befinner sig i lokalen som ligger vägg-i-vägg med själva juvelerarbutiken.

    Av Blogger eff, at 8:34 em  

  • troligen tar han inte "trollyn" till grannen överhuvudtaget om han inte använder termen granne väldigt liberalt.

    K: ja det verkar ju onekligen som det finns mer än en potentiell pyroman där ute.

    Av Blogger oscar, at 9:29 em  

  • Njae, de var ju ändå The Beatles. Det var ju nån supermodell (Evangelista, tror jag) som sa nåt i stilen med "jag går inte upp ur sängen för mindre än trettifemtusen dollar". Ringo verkar vara en sån som gör obscent korta trolly-färder.

    Eller så var de sugna på bling och tog helt enkelt en kundvagn för att lassa diamanter. Shopping trolley.

    Av Blogger eff, at 12:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se