vardagsfrenesi

torsdag, november 10, 2005

Helt apropå homoprästeriet...

...och andra saker i bibelen.

Nånstans så känns det som att man måste välja. Och då menar jag inte godtyckligt. Jag vill veta hur Yngve Kalin m.fl. kan rättfärdiga att de kan välja vissa passager ur bibeln och bortse från andra. Antingen får man svälja eller suga....jag menar naturligtvis inte suga, jag menar spotta.

Om man då väljer att allt som står i boken är att ta bokstavligt och att betrakta som guds ord och guds vilja kommer man inte bara att bli förvirrad man kommer att bli illa omtyckt av sin församling, familj, vänkrets, samhälle och alla andra som inte lever bokstavstroget.

Enligt domarboken skulle jag, i egenskap av otuktsbedrivare, stenas, brännas och min familj skulle flås och utsättas för en massa hemskheter. Dessutom löper jag risk att, i likhet med Job, utsättas för oerhörda plågor för att Gud måste bevisa för andra att jag gillar Honom och inte förnekar Honom oavsett hur taskig Han är.

Eller så väljer man att inte tro på eländet:

Leva ett gott liv och försöka hålla sig i schack så gott det går.

Inte bedriva otukt så fullt att det sårar andra.

Ta det lugnt med spriten, alltså inte kasta flaskor i huvudet på folk och ligga med deras mammor i fyllan och villan.

Inte stjäla, mer än vad som kan anses absolut nödvändigt.

Inte ljuga för din nästa, eller nuvarande för den delen om det inte kan rädda ditt skinn. Och helst inte av något allt för allvarligt.

Inte dräpa andra, men gärna ropa efter lite blod under kontrollerade former såsom Hockeyslagsmål, fotbollshuliganbråk, konståkningsinternbråk och fängelseupplopp.

Det finns naturligtvis andra saker man ska undvika, men eftersom jag inte vill starta några nya religioner eller rättesnören stannar jag här. Lev väl, inte för väl. Men ok, eller ganska bra, men överdriv inte. Om det inte känns rätt vid tillfället vill säga. Det ordnar sig.

2 Kommentarer:

  • Ska följa dina budord tror jag, gillar särskilt "Leva ett gott liv och försöka hålla sig i schack så gott det går."

    hehe.

    Av Blogger S, at 10:18 em  

  • klockrena ord, hörru

    Av Blogger Jasmin, at 9:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se