vardagsfrenesi

söndag, januari 22, 2006

Nostalgiresor

Haft ett par nostalgiresor idag av varierande dignitet.

Först ut var de gamla skivorna. Doris ögnade igenom den skivsamling som finns att tillgå i fysisk form och fann utöver Pantera även skivor som Definitivt femtio spänn och Definitivt femtio spänn igen. Vi lyssnade lite förstrött på Dia Psalma och DLK för att nämna några. Helt plötsligt och utan förvarning kom jag till två ganska otrevliga insikter.

För det första så suger det mesta av musiken såhär tio år senare. För det andra började jag känna mig ganska gammal. Jämfört med hur ung och potent - ja- viril jag en gång var har jag förvandlats till en jordglobssväljande-miserabel-tjurig-tillrättalagd-lat och ganska tråkig herre. Fortfarande ganska potent och viril kanske, men kanske inte inom alla områden.

Det var då det slog mig att jag behöver pengar för att förverkliga mig själv. Kanske byta frisyr och köpa en ny tröja. Ett par nya skor och ett gymkort.

Vem vet. Nästa gång jag drabbas av en snedvriden nostalgitripp kanske jag blir tvungen att skaffa ett par ungar att leva genom. Och jävlar vad de ska åka skateboard och spela i band och göra allt annat som jag gjorde när jag var mindre. Fast jag ska tvinga dem att bli bättre än jag nånsin var. För det är ju ändå så det funkar.

Jag är bara skyldig till epilepsianfallet där nånstans i mitten, men såhär lät det en gång:

Absentia - Wishes

7 Kommentarer:

  • Men shit. Va e det me oss den här vintern. Först fick O ett nostalgianfall, se bekände jag att jag hade hånglat med Ulke i Dia psalma. Och nu är du ute på nostalgi tripp. Börjar man bli så gammal eller kan det vara ett avtramp tro..

    Av Blogger ajja, at 12:08 fm  

  • Jag måste dock flika in att jag tycker Dia Psalmas texter fortfarande håller riktigt bra idag.

    Ta en låt som Språk som fortfarande passar hur bra som helst.

    Jag var aldrig speciellt inne med punken, lyssnade i princip bara på Dia Psalma, men gillade det riktigt mycket eftersom det var bra texter. Och så har jag upptäckt att Jello Biafra var en satiriker av rang, vilket gör att jag knaprar lite på Dead Kennedys-kakan nu.

    Och det där att Ajja hånglat med Ulke är ju bara för bra för att vara sant.

    Av Blogger eff, at 4:51 em  

  • eff: jag har skrivit om det på blogen. Arkiv januari/ Nostalgi i hundranittio

    Av Blogger ajja, at 5:31 em  

  • Vi kan byta, Oscar :)
    Jag pröjsar ett besök hos frisören mot Definitivt 50 spänn
    (Japp, det stör mig att jag saknar den första 50 spänn plattan)

    Av Blogger IT-horan från Skåne, at 7:09 em  

  • "...suger det mesta av musiken såhär tio år senare" -Näääeee.... nu vet jag inte riktigt om jag.... Eller.... tja... när lyssnade jag på de där skivorna sist... fan.

    "Fortfarande ganska potent och viril kanske..."
    -Hur menar du då? Problematisera gärna och kom gärna med egna exempel.

    Av Blogger -= R =-, at 7:50 em  

  • Ajja hånglade till det bra där kan man säga.

    It-tarbetaltförliggkillen: Besöket hos frisören gick på en femhundringoch riktigt så mycket tror jag inte att det är värt med skivan eller?
    Men gör som så att du skriver ner din adress och mailar mig på xenocfoz(snabelkrumelurkanelbulle)hotmail.com, så kanske tomten kommer med nåt fint även detta år. Fast tidigare då.

    R: Återkommer med ett svar värdigt frågan vid ett senare tillfälle.

    Av Blogger oscar, at 9:18 em  

  • You've got mail ;)

    Av Blogger IT-horan från Skåne, at 11:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se