vardagsfrenesi

måndag, december 12, 2005

Tävlingsblogg

Okok. Den där låten som jag vägrar erkänna vilken det är.

Jag ger efter lite. Och gör det till en gissningslek. Några ledtrådar här nedan och ni får tävla om äran.

Bandet är amerikanskt. Spelar fortfarande och har hållt på ett bra tag.
Sångare/gitarrist har spelat in några soloskivor.
Har spelat i Sverige många gånger och är allmänt kända.
Har haft flera st hits varav vår låt är en av.
Låten handlar om en flicka. Som har lämnat pojken och nu är han ledsen.
Även om låten är ganska pigg och snabb för att vara en sån låt. I handlingen har det nog inte passerat fullt en jordsnurr sedan uppbrottet.

Musiktsil: Pop/rock men mest pop skulle jag vilja säga. Lite easy-listening kanske t.o.m.

Flera av bandmedlemmarna har gjort inhopp hos andra artister och den tidigare nämnda gitarristen har spelat ett stycke gitarr på en av världens genom tiderna mest sålda skiva.

Lycka till. Kan eventuellt tänka mig att släppa en ledtråd eller två om ni inte klarar ut det

23 Kommentarer:

  • Creed

    Av Blogger ..., at 4:06 em  

  • Det doftar definitivt Bon Jovi om det här. Jon själv och gitarristen Richie Sambora har ju klämt ur sig en del sologrejer.

    Skulle kunna vara Come Back. Jag har så dålig koll på Bon Jovi att jag sitter och kollar på songmeanings.net efter texter som passar.

    Av Blogger eff, at 4:30 em  

  • Vi befinner oss på 1980-talet. En stor hit. Handlar som sagt om en flicka.

    För att vara lite På Spåret-aktig:

    Vår flicka´s bror tycker garanterat om Vänner.

    Haha det var det långsöktaste någonsin, men ni kopplar säkert när svaret kommer.

    Av Blogger oscar, at 4:41 em  

  • ÅåååååååååHhhh! de här e spännande och jag måste diska så ja hinner inte sätta mig in i gissningen!!!!

    Av Blogger ajja, at 4:56 em  

  • Man får gissa mer än en gång mina vänner. Kör på, det här är ju roligt ju

    Av Blogger oscar, at 6:02 em  

  • Det är nog Van Halen. Gitarronanisten Eddie Van halen lirade solo på Michael Jacksons Thriller. Har gjort solosläpp och det har David Lee Roth också.

    Kanske Can't Stop Lovin' You?

    Är ännu sämre på Van Halen än Bon Jovi, skall tilläggas.

    Av Blogger eff, at 6:14 em  

  • Inte Van Halen heller.

    Låten heter inte nåt med Love i utan är ett ensamt substantiv.

    Och är alltså inte skriven av vare sig Bon Jovi eller Van Halen.

    Hade dessutom inte varit så pinsamt att säga att man gillar Van Halen och inte fullt så pinsamt att gilla Bon Jovi heller.

    Kanske inte så pinsamt att gilla det här bandet heller, men det är inte allmänt accepterat. Och så vitt jag vet kan man bli mobbad för att gilla det här bandet.

    Av Blogger oscar, at 6:24 em  

  • Nähe... Jaha. Hm. Då får jag fortsätta leta då. Google går varmt. Hjärnan går varm.

    Av Blogger eff, at 6:37 em  

  • Flickans bror gillar mer specifikt en Vän.

    Av Blogger oscar, at 6:50 em  

  • Flickans bror är gift med en Vän. Men kom igen då. Hur svårt är det nu?

    Av Blogger oscar, at 9:26 em  

  • The Cars ?

    Av Blogger ajja, at 9:37 em  

  • nejnejnejnej

    Av Blogger oscar, at 9:43 em  

  • GAAAAAAAH! Säg då!

    Av Blogger ajja, at 9:55 em  

  • Jag är helt lost. Inte en suck. Nada.

    Fan då. Bee Gees? Status Quo? Tommy Körberg? Gnnnh...

    Av Blogger eff, at 10:25 em  

  • låten börjar med bara trummor. Half time shuffle spelas. Mkt speciell trumtakt.


    Eff du var bra nära med Thriller innan.

    Av Blogger oscar, at 10:34 em  

  • Då säger jag N*Sync.

    Av Blogger Henrik Ladström, at 11:40 em  

  • Toto? De var visst inne och petade på Thriller läste jag.

    Deras låt Roseanna var nära, men inte rätt.

    "Not quite a year since she went away, Rosanna yeah
    Now she's gone and I have to say"

    Faaaaan...

    Av Blogger eff, at 11:56 em  

  • And we have a winner ladies and gents.

    Klart det är Rosanna. vad är det som inte stämmer?

    Låten handlar om Rosanna Arquette vars bror David är gift med Courtney Cox som spelade Monica i Vänner. Kanske långsökta ledtrådar, men ändå....

    Av Blogger oscar, at 12:02 fm  

  • Och Steve Lukather, gitarristen, har förutom att släppa den ohyggligt bra soloskivan Luke, vilken eff får som pris att ladda ner även gästspelat på. Ja just det: Thriller.

    Av Blogger oscar, at 12:11 fm  

  • Haha!

    Jag trodde texten skulle omfatta allt det där du nämnde om vänner och så. Trodde inte att du hade Oldsberg-hatten neddragen så långt. Och så visste jag inte att den handlade om R. Arquette heller.

    Nu kommer jag kunna somna i alla fall. Har gått runt som en zombie bitvis och svurit över vad det kan vara. Google är ett kraftfullt vapen i mina händer märker jag nu. Feel the Google, be the Google.

    Det här var roligt. Det måste vi göra fler gånger. (Säger jag eftersom jag klurade ut det.)

    Och förresten är det väl inget större fel på Toto egentligen. Africa och Hold The Line är två rätt bra låtar, faktiskt.

    Av Blogger eff, at 12:18 fm  

  • Jo men jag tror att grejjen är att det har gått en massa rykten om att bandet är ihopplockat av ett skivbolag bara för att sälja skivor.

    Sanningen är att de möttes under en skivinspelning där de var anlitade som studiomusiker.

    Jag tror att de mest faller på att de är för duktiga musiker för mainstream-genren. Lukather är oavsett bättre solo, men ok Hold The Line, Rosanna och Afrika är ok.

    De har dessutom en skiva som heter Kingdom of Desire som jag äger och so är riktigt bra konstigt nog.

    Klart vi ska göra om det här. Men då måste det vara allmän ´musik så att folk har en chans. Kör du nästa?

    Av Blogger oscar, at 12:24 fm  

  • Jag ska försöka komma på nåt. Det är ett kul koncept.

    Vi borde sälja det till TV och bli den nya Oldsberg/Hellberg-duon. På Spåret + Kontrapunkt, typ.

    Sett till kroppshydda får jag då bli Ingvar, antar jag. Du är ju ganska smärt...det är inte jag.

    Av Blogger eff, at 12:44 fm  

  • Min kompis Hans och jag lyssnade på Toto i högstadiet, men när vi började gymnasiet slutade iaf jag för att man kunde bli lite mobbad om man egentligen var inne på joy division och dylikt.

    Men Rosanna har ett sjukt svårt trumkomp som jag inte ens vågat försöka mig på.

    PS. Och jag lyckades gissa rätt när du sa ledtråden om trumkompet.

    Av Blogger autoref, at 8:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se