vardagsfrenesi

måndag, januari 30, 2006

Ironi till vardags

"Isn´t it Ironic?" Sjöng en kanadensisk muntergök för några år sedan. Strax innan hon ställde sig naken på en motorväg.

Javisst, ironiska generationen och skit. Den ska jag ingå i, åtminstone om man ska tro Henrik Schyffert och just det råder det delade meningar om. Om man ska tro Henrik schyffert alltså. Och det tycker jag att man kan, i det här fallet. Ironi kan vara ganska roligt så där. Sarkasm likaså.

Ironi kan användas på många sätt. Som ett led i samhällssatir, för att förlöjliga människor man tycker är dumma eller korkade.

Det är värre när livet är ironiskt.

När livet bestämmer att lärarna i pedagogik ska vara de minst pedagogiska i världshistorien. Åtminstone om man förväntar sig att de ska ha Patos (eg. lidelse, passion, känsla) för sitt ämne.

Be för mig mina vänner. Tentan är på 8 poäng. Det är 20 dagar kvar och jag känner att jag måste ägna samtliga dagar på att upprätthålla någon form av självbevarelsedrift.

5 Kommentarer:

  • Panik är bästa motivationen, lycka till!

    Av Blogger Maria, at 10:53 em  

  • Jag brukar inte syssla med bön, men jag tror mig kunna svinga en piska.

    Men just 2.5 dagar per tentapoäng känns väl överkomligt. Jag har haft mycket sämre odds än det och tagit tentor. Vid ett tillfälle misstänkte jag till och med någon form av övernaturlig hjälp efter att ha klarat en svår matematiktenta utan att egentligen ha förberett mig alls.

    Av Blogger eff, at 11:01 em  

  • maria: Så sant så.

    Eff: jo visst känns det överkomligt och nu är jag faktiskt läst lite i kurlsitteraturen verkar den bra mycket mer intressant än de föreläsningar jag varit på.

    Det är rent magiskt att varenda en av dem är så fruktansvärt kassa pedagoger, nu när jag läser pedagogik.

    Av Blogger oscar, at 9:39 fm  

  • Det är som sagt väldelig ironi att just de är dåliga pedagoger. Jag hoppas de har någon slags kursutvärdering där du kan skriva dräpande kritik, gärna med samma humor som på bloggen. Det vore roligt.

    Av Blogger eff, at 1:18 em  

  • Tro mig, det kommer. Har sällan sett fram emot nåt så mkt som kursutvärderingen den här gången.

    Jag har redan hittat några obskyr teorier inom pedagogiken som jag ska använda i kritiken.

    Av Blogger oscar, at 4:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se